Wednesday 29 October 2014

Selalu memandang enteng hal seumpama ini, akhirnya pihak Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) bakal mengadakan pemantauan secara serius di laman-laman sosial bagi menjejaki para peniaga yang menjual secara online yang tidak memaparkan nama dan nombor pendaftaran syarikat.

Ini rentetan daripada penggunaan Peraturan Peniaga Dalam Talian yang telah dimaklumkan sejak Julai 2013 yang lepas.

Namun dilihat kebanyakkan peniaga-peniaga online masih lagi tidak ambil endah hingga kerajaan akhirnya perlu bertindak dan memberi penekanan terhadap hal ini.

Menerusi sebuah notis yang dipaparkan E-Commerce Milo, pihak SSM telah memulakan proses pemantauan kepada beberapa peniaga di Facebook bagi memaparkan nama syarikat dan nombor pendaftaran syarikat.



Sebelum ini, rata-rata peniaga online menyangka peraturan yang dikuatkuasa adalah dikhususkan kepada web semata-mata namun ternyata silap kerana kesemua peniaga berasaskan dalam talian dikehendaki mengikuti peraturan ini.


Pihak SSM turut memaklumkan bagi peniaga yang masih lagi tidak mengikuti peraturan yang ditetapkan bakal dikenakan caj penalti sehingga RM5000.

Walaubagaimanapun, jika ada peniaga online yang hanya berniaga secara kecil-kecilan atau merupakan sebuah syarikat kecil boleh mendaftarkan syarikat di SSM dengan harga RM60 setahun bagi mengelakkan tindakan undang-undang dan penalti dikenakan.

Makanya, beringatlah kesemua peniaga online termasuk Facebook dan Instagram kerana anda diwajibkan untuk memaparkan nama syarikat dan nombor pendaftaran syarikat sebelum dikenakan apa-apa tindakan.


Contoh paparan nama syarikat dan nombor pendaftaran syarikat pada laman Facebook


Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna. Tak gitew?

Tagged:

3 comments:

Note: only a member of this blog may post a comment.

|||||KLIK Di SINI Untuk TUTUP |||||